در حال حاضر اتصال جاده ای خلخال به طارم منوط به گشایش ۷۰۰ متری حوالی روستای خساره است که اگر این قسمت حتی بصورت خاکی هم آماده شود، امکان تردد هر چند غیر رسمی در این جاده فراهم می شود ولی بنا به تصمیم های غیرکارشناسی چند سال است که معطل مانده است.

تیم رصد خلخالیم در آغازین روزهای سال 1403 با هدف بررسی وضعیت پروژه ملی خلخال منجیل در قطعه کلور درام دست به کار شد تا ضمن بررسی دوره ای این پروژه، مستندات مربوط به پروژه را برای انتهای سال ۱۴۰۲ و ابتدای سال ۱۴۰۳ به رشته تحریر دربیاورد، در ضمن با توجه به اینکه خرداد ماه ۱۴۰۳ آغاز دور جدید فعالیت مجلس شورای اسلامی بوده و نماینده منتخب اهالی شریف خلخال و کوثر فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد، این رصد ها به دلیل اهمیت پروژه های ملی سطح شهرستان خلخال و کوثر با قدرت تمام ادامه خواهد داشت تا روند پیشرفت آنها با توجه به عملکرد نماینده های مجلس، قابل ارزیابی و قضاوت باشد.

نکته: لازم به توضیح است قطعات و مسیرهای مورد مطالعه توسط خلخالیم، قطعه بندی تیم رصد می باشد و ممکن است تفاوت اندکی با قطعات مد نظر طرح در وزارت راه و شهرسازی باشد.

نگاه کلی به عملکرد پیمانکارهای مورد قرارداد: تعطیلی پروژه، بدون هیچ عملکرد

قطعه مربوط به (خلخال - درو): جاده قدیمی موجود بوده و مورد استفاده و زیر ترافیک است، روبروی محل احداث کارخانه سیمان، جاده در قسمتی تعریض شده است، بقیه مسیر نیاز به تعریض و اصلاح پیچها دارد.
درجه اهمیت کار بر روی این قطعه : متوسط

قطعه مربوط به ( درو - دیز ): پروژه بصورت کامل تعطیل بوده و هیچ ماشین آلات و تجهیزات فعالی مشاهده نگردید، این قطعه چند سال گذشته برای تعریض، اصلاح جاده قدیم و تسهیل رفت و آمد، احداث پل ها، عبور سهل از پایین روستای قشلاق دیز و اتصال به قطعه بعدی شروع شد که بعد از فعالیت پیمانکار، با توجه به عدم تزریق پول و طلب پیمانکار، تعطیل شده است، ضمناً با توجه به اهمیت بالای بازگشایی مسیر خساره در انتهای پروژه، و آماده به آسفالت بودن قسمتی از قطعه بعدی، شروع فعالیت در این قطعه عجولانه بود، چون جاده قدیم درو دیز، مورد استفاده بوده و مسئولین باید درجه اهمیت پروژه در قطعات مختلف را می سنجیدند.
درجه اهمیت کار بر روی این قطعه: بالا

قطعه مربوط به ( دیز- زاویه جعفر آباد):
این قطعه یکی از سخت ترین قطعات به لحاظ پروژه های ترانشه برداری، کوه کنی، ساخت ابنیه های مختلف اعم از دیوار حائل، پل های خاص بزرگ و کوچک می باشد که با توجه به فعالیت شرکت جهاد نصر در سال های گذشته، قسمتی از مسیر آماده به زیر سازی نهایی و آسفالت نیز می باشد، ابتدای قطعه آشفته و ناهنجاری های پروژه ای مشاهده می شود، در حالت کلی این قطعه با اندکی توجه و شروع پرقدرت پیمانکار، می تواند به پایان برسد، ضمنا هیچ فعالیتی از سوی پیمانکار مشاهده نگردید، و هیچ تجهیزات و ماشین آلات فعالی مشاهده نگردید.
درجه اهمیت کار بر روی این قطعه: بسیار بالا

قطعه مربوط به زاویه (جعفرآباد- پاوه رود):
جاده روستایی قدیمی خلخال طارم بصورت جاده خطرناک، پیچ در پیچ، خاکی خشن و آزار دهنده موجود بوده که به سختی و مشقت مورد استفاده اهالی طارم، بخش های شاهرود و خورش رستم می باشد ولی جاده در دست ساخت از بالای این جاده قدیم خاک برداری و ترانشه برداری شده، که چند سال پیش به دلیل عدم اولویت بندی قطعات پروژه، با دخالت های غیر تخصصی، ماشین آلات به ابتدای پروژه انتقال داده شد که این اقدام تعجب برانگیز باعث شد اتصال دو مسیر از سمت طارم به خلخال و بالعکس معطل حدود ۷۰۰ متر گشایش باشد، این بدان معناست که اگر از جاده قدیم زاویه جعفرآباد به سمت طارم حرکت کنید حدود ۴۵ دقیقه و حتی بیشتر در مسیر سخت گذر خواهید بود، ولی اگر این ۷۰۰ متر میانی جاده جدید باز گردد، این مسیر در عرض ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با جاده اصلی، استاندارد و عریض قابل طی بوده و به آبشار زیبای سجنه و ابتدای آسفالت پاوه رود خواهید رسید.
درجه اهمیت کار بر روی این قطعه : بسیار بسیار بالا
پیشنهاد: تا رفع مشکلات مربوط به طلب پیمانکار و برگشت ماشین آلات، نماینده شهرستان خلخال و کوثر (سید غنی نظری) و نماینده منتخب (وحید کنعانی) با پیگیری از وزارت راه و شهرسازی و انجام هماهنگی های لازم ترتیبی اتخاذ کنند تا این ۷۰۰ متر بصورت امانی توسط اداره کل راه و شهرسازی باز شده و با شن ریزی و زیرسازی جزئی اهالی شریف و مظلوم خلخال و طارم بتوانند از شر مشکلات جاده قدیم راحت شوند.

لازم به ذکر است سال های گذشته با پیگیری نماینده های وقت، قطعه مربوط به خروجی خساره تا پاوه رود آسفالت، خط کشی، نصب تابلو و ... انجام شده و پرونده این قطعه به پایان رسیده است.

ضمنا ادامه مسیر از سمت گیلوان منجیل به سمت منجیل در مسیر جاده اصلی زنجان رشت بوده که توسط پیمانکاران مربوطه در حال انجام است که به نظر می رسد این قطعه نیز باید از سوی نماینده های زنجان و رشت پیگیری گردد.

امید است نماینده منتخب شهرستان خلخال با درجه بندی اولویت ها و به خصوص ترتیب اهمیت قطعات نسبت به رایزنی و پیگیری آنی و فوری برای شروع به کار دوباره پیمانکارها اقدام کند.

تیم رصد خلخالیم در بازگشت از مسیر و بعد از عبور از منجیل، رودبار و فومن جهت رصد شبانه به سمت ماسوله حرکت کرده و وارد جاده ماسوله خلخال شدند، که این جاده نیز با کمی توجه و پیگیری از سوی مسئولین ذیربط می تواند سال ۱۴۰۳ به بهره برداری رسیده و مورد استفاده اهالی، مسافرین و گردشگران قرار گیرد، این مسیر فقط نیازمند ۱۲ کیلومتر آسفالت در بخش های انتهایی به سمت ماسوله می باشد.

شایان ذکر است، حجم زیاد گردشگران در ماسوله و در طول سال به میلیون ها گردشگر می رسد که آسفالت قسمتی از این مسیر و بهره برداری از جاده، می تواند منجر به رونق گردشگری، تعاملات بین دو منطقه، ایجاد کریدور گردشگری سرعین، خلخال، ماسوله و به تبع آن احساس نیاز به تقویت زیرساخت های گردشگری، رونق اقتصادی بازار و افزایش انگیزه در بین اهالی و نهایتا مهاجرت معکوس به منطقه گردد.

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه:khalkhalim.com/d80fd

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: