بسیاری از شهروندان با ارسال پیام‌هایی برای تحریریه خلخالیم و یا طرح سئوالات حضوری در دیدار با خبرنگاران خلخالیم، سئوالاتی را خطاب به اعضای شورای شهر و شهردار خلخال دارند و گلایه‌هایی را در حوزه‌های مختلف مطرح می‌کنند.

برای این منظور و با هدف پرسش این سئوالات، خبرنگار خلخالیم طی هماهنگی قبلی در دفتر شهردار خلخال حاضر شده و اقدام به طرح سئوالات متعدد نمود که به فراخور نوع سئوال، شهردار خلخال یا هر کدام از اعضای شهر اقدام به پاسخگویی نمودند.

من باب امانتداری، پاسخ ارائه شده عینا به مخاطبان گرامی منتقل می‌شود و این به این معنی نیست که خبرنگار و تحریریه خلخالیم از پاسخ ارائه شده در خصوص برخی سئوالات قانع شده باشد.

این مصاحبه در نیمه دوم بهمن ماه تهیه شده است و با چند روز تأخیر توجه شما عزیزان را به متن این مصاحبه جلب می‌کنم.

سوال 1 خلخالیم : در خصوص خرید و یا دریافت تجهیزات برفروبی و ماشین آلات برای شهرداری خلخال چه اقداماتی صورت گرفته است؟ آیا موضوع را به جد پیگیری کرده‌اید؟ اعضای شورای شهر که وظیفه مکاتبه و پیگیری این موضوع مهم را از نهادهای مربوطه و نماینده شهرستان خلخال دارند چقدر به این وظیفه ذاتی خود عمل کرده‌اند؟

پاسخ شهردار: متاسفانه وعده‌های سال ۹۸ آقای نوبخت عملی نشد و علیرغم مکاتبات و پیگیری‌های صورت گرفته از طرف شهرداری و شورای خلخال با ستاد مدیریت بحران کشور، سازمان شهرداری‌ها و وزارت کشور، هیچ جوابی دریافت نشده است و رونوشت تمام این مکاتبات به نماینده خلخال هم ارسال شده و ایشان در جریان هستند. ولی اینکه ایشان چقدر پیگیر شده‌اند و چه جوابی گرفته‌اند را اطلاع نداریم. در این خصوص سازمان شهرداری‌ها به ما اعلام کرد که هیچ قراردادی با سازندگان ماشین آلات سنگین نداریم و فعلا هیچ ماشین‌آلاتی برای خلخال در نظر گرفته نشده است.
البته با اصرار خبرنگار خلخالیم قرار شد اسناد این مکاتبات و پیگیری‌ها و حتی سوابق درخواست‌های شورا از نماینده خلخال به اطلاع عموم رسانیده شود.

سوال 2:در مورد خبر ۱۰۰ دستگاه ماشین آلاتی که اخیرا به استان اردبیل داده شده آیا شما اطلاعی از سهم شهرداری خلخال از این ۱۰۰ دستگاه دارید؟ مکاتبه و درخواستی ارسال کرده‌اید؟

پاسخ شهردار : " این دستگاهها به شهرداری مرکز استان تخصیص داده شده و هیچ ارتباطی به شهرداری‌های سایر شهرستان‌های استان ندارد.

پاسخ شاطری رییس شورا: اینکه به هر یک از شهرهای استان کدام دستگاه تحویل داده می‌شود اصلاً به مکاتبات درخواست شهرستان‌ها ارتباطی ندارد. بطور مثال ما درخواست دستگاه آتشنشانی و بیل کرده بودیم اما ماشین مکانیزه به ما تحویل داده شد. علاوه بر شهردار، از طریق شورا نیز به وزارت کشور و حتی نماینده خلخال درخواست هایمان را مکاتبه کرده‌ایم که اسناد این مکاتبات وجود دارد حتی در جلسه استانداری سهم خلخال از ماشین آلات ارسالی به استان را مطرح کردیم که در جواب گفته شد این درخواست ها باید از سمت نماینده خلخال مکاتبه گردد و تنها نماینده شهر میتواند درخواست کند.

در حین مصاحبه شهردار خلخال با سازمان شهرداری‌های استان اردبیل تماس تلفنی گرفت که اعلام شد ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات ذکر شده از سوی نمایندگان شهر اردبیل اقدام، پیگیری و نهایتا دریافت شده و از این دستگاها هیچ سهمی برای سایر شهرستان‌های استان وجود ندارد اما در آینده احتمالاً ماشین آلاتی برای شهرستانها اختصاص داده خواهد شد که فعلا دستورالعملی در این خصوص اعلام نشده است و باید از نماینده خلخال و کوثر پرسید که چرا نتوانسته دستگاهی برای شهرستان دریافت کند.

سوال 3: چرا فضای سبز شهری به حال خود رها شده است؟ ایجاد فضای سبز و درختان در خلخال شاید ۴۰ سال زمان ببرد اما غفلت دو سه ماهه باعث از بین رفتن آنها می‌شود؛ حتی در شهرهای کویری هم با مدیریت صحیح، فضای سبز ایجاد شده چرا در شهر ما با این همه آب متاسفانه به دلیل عدم مدیریت فضای سبز، فقط شاهد خشک شدن درختان و رویش علف های هرز هستیم؟

پاسخ شهردار: متاسفانه کارشناس فضای سبز در مجموعه شهرداری خلخال نداریم. البته اخیراً با همکاری جهاد کشاورزی کارشناسی جهت انجام امورات فضای سبز شهری مشخص شده که هرس و آبیاری درختان کاملا علمی و بصورت اصولی انجام می‌گیرد که سال آینده نتیجه این اقدامات مثبت را شاهد خواهیم بود. و اما مشکل درختان در تابستان گذشته به دلیل نوعی آفت و بیماری بود که در شهر اردبیل هم این مشکل بوجود آمده بود که این آفت هم رفع شده است!

پاسخ شاطری رییس شورا: از سال ۹۶ هرس اصولی درختان آغاز شده که شاهد پر بار شدن و جوانسازی درختان هستیم و برای چمن کاری هم محل‌هایی مشخص شده و نیز بحث پارک محلات هم در دستور کار شوراهاست که از سال آینده اجرا خواهد شد.

سوال 4: طبق بند ۱۰ ماده ۷۱ و ماده ۷۶ قانون شوراهای اسلامی کشور شوراها موظف هستند صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری را تهیه و مصوبات و عملکرد شوراها را انتشار و به اطلاع عموم مردم برسانند پس چرا اعضای شورا و شهردار خلخال بی توجه به این قوانین در بحث اطلاع رسانی و گزارش دهی به عموم مردم ضعیف عمل می‌کنند؟ و این اصلا قابل قبول نیست.

پاسخ نوری عضو شورای شهر: سایت شهرداری راه اندازی شده است و تمام عملکردها در آن بار گذاری می‌شوند البته به دلیل محدودیت های تلگرام ؛ اطلاع رسانی ضعیف شده است. مسئول روابط عمومی شهرداری مشخص شده و از این به بعد مشکل اطلاع رسانی رفع خواهد شد و هر ماه نشست خبری شهردار و اعضای شورا با رسانه های خبری برگزار خواهد شد.

قابل ذکر است تاکنون هیچگونه اطلاع رسانی عمومی در خصوص وجود سایت شهرداری خلخال و آدرس آن صورت نگرفته است و تا زمان انتشار این مطلب، هنوز صورت وضعیت و میزان درآمد و هزینه شهرداری مطلبی در سامانه شهرداری خلخال بارگذاری نشده است. در خصوص نشست خبری ماهیانه شهردار و اعضای شورا هم منتظر خوش قولی و خوش عهدی اعضای شورا خواهیم بود.

سوال 5: بحث زباله و مدیریت پسماند به کجا رسیده است؟ جاده دسترسی به سایت کنونی زباله در جاده سنگیلی چرا آسفالت نمی‌شود که عدم آسفالت این مسیر باعث تخلیه نخاله‌ها در ابتدای جاده خاکی شده و باعث ایجاد مشکلات زیادی برای صاحبان زمین‌های اطراف جاده شده است؛ وضعیت باکس های زباله و جمع آوری زباله در تابستان گذشته قابل قبول نبود و تقریبا تمام باکس‌ها بوی زننده داشتند.

پاسخ شهردار: در خصوص نخاله‌ها مقرر گردید هنگام اخذ پروانه ساخت، مالکان تمام ساختمان‌های نوساز یا تخریبی مجوز حمل نخاله دریافت و مشخص کنند نخاله‌ها با کدام ماشین حمل و در کدام محل تخلیه شده است. مسیر سایت زباله هم سال آینده آسفالت خواهد شد.
در خصوص مبحث مهم پسماند هم طی بازدید فنی که از برخی شهرهای استان مازندران صورت گرفته است برنامه دقیق و فنی آماده شده است که با اجرای این پروژه توسط سرمایه گذار بخش خصوصی تمام باکس‌های زباله جمع آوری و زباله‌ها در مبدأ تفکیک و طی فرآیند شیمیایی و دستگاهای صنعتی به کود کشاورزی تبدیل خواهند شد که قرار داد این پروژه به شورا ارسال شده است و به محض تصویب از سال آینده اجرایی خواهد شد.

سوال 6: برای نبود ایستگاه تاکسی در بسیاری از محلات و ضعف حمل و نقل عمومی چه توضیحی دارید؟ چطور می‌شود اخیرا سازمان شهرداری‌های استان به شهر اردبیل ۶۰ دستگاه اتوبوس واگذار می‌کند اما در خلخال اتوبوس که هیچ؛ در محلات خبری از ایستگاه و خط تاکسی هم نیست؟

پاسخ حسنی عضو شورا: جهت رفع مشکل حمل و نقل عمومی چندین بار در نقاط مختلف شهر خطوط تاکسی ایجاد شده است اما به دلیل عدم استقبال ساکنین، ناچار تاکسی ها از آن خط ها جمع آوری شدند اما جهت حل این مشکل باید برای محلات پرتردد ایستگاه تاکسی در مبدا و مقصد مشخص گردد همان کاری که برای مسکن مهر شهرک صنعتی انجام شد واستقبال هم شد و با عملکرد خوب نتیجه خوبی هم گرفته شد. و اما برای اتوبوس هم از سوی شهرداری به سازمان شهرداری استان درخواست ۲ دستگاه داده شده اما متاسفانه مثل همیشه هیچ جوابی از این سازمان دریافت نکرده ایم.

سوال 7: نام گذاری خیابانها و کوچه ها از موضوعات مهمی است که توجهی از سوی شورا ها صورت نمیگیرد خیابان و کوچه های فراوانی وجود دارد که نام مشابه دارند و یا نام هایی که که اصلا با فرهنگ شهر وجه اشتراکی ندارند در این خصوص چه برنامه هایی دارید؟ بطور کل مجموعه شهرداری و شورای خلخال در مسائل فرهنگی ضعف داشته و عملکرد قابل قبولی ندارند.

پاسخ شاطری رییس شورا: از چند روز پیش شناسایی کوچه‌ها و خیابانهایی که نام تکراری و یا نامناسب دارند و نیز کوچه هایی که تابلوی مناسب ندارند شروع شده است و دوهفته پیش جلسه اول کمیسیون نامگذاری برگزار شد و در روزهای آینده هم جلسه دوم برگزار خواهد شد و در نهایت قول میدهیم که حداکثر تا پایان سال جاری با همکاری و استفاده از نظرات اهالی کوچه ها تمام این مشکلات را مرتفع نموده و به اطلاع عموم برسانیم.

سوال 8: طبق قانون در تمام کوچه‌ها، باید پیاده روی کوچک، جوب و کانیوو و فضای سبز اجرا شود. متاسفانه در خلخال حتی در یک مورد هم این قانون اجرا نشده است و نمی‌شود و تا کی قرار است معابر شهری اینگونه بی در و پیکر توسعه پیدا کند؟ در این مورد چه توضیحی دارید؟
پاسخ شهردار: در موضوع فضای سبز و زیباسازی بارها گفته‌ایم متاسفانه حتی یک نیروی متخصص در کل مجموعه شهرداری وجود ندارد پس چطور این فضای سبز را اجرا و یا نگهداری کنیم؟! کلیه معابر شهر خلخال نیاز به بازسازی دارند و زیر سازی های گذشته غیر اصولی است که اصلاح این مشکلات نیازمند بودجه و درآمد پایدار برای شهرداری است البته نکته مهم دیگر این است که در اغلب معابر مانند سی متری تاسیسات آب فرسوده است و در اغلب جاها غیر اصولی اجرا شده و متاسفانه اصلاح هم نمی‌شود که این امر مانع زیر سازی اصولی می‌شود.

پاسخ شهابی عضو شورا: قبل از شیوع ویروس کرونا طرح شورایار در مساجد شهر اجرا میشد که متاسفانه طبق پروتکل‌های زمان کرونا این طرح متوقف شده بود اما در نظر داریم با اجرای دوباره این طرح، از نظرات افراد باسلیقه و هنرمند و متخصصین جهت طراحی و ایجاد فضای سبز و درختکاری و زیبا سازی معابر استفاده کنیم.

/پایان مصاحبه

پانوشت خلخالیم : با توجه به وعده‌ای که اعضای شورای شهر در این جلسه دادند، در آینده نشست‌های خبری ماهانه با حضور رسانه‌ها برگزار شده و این اعضا و شهردار پاسخگوی سئوالات خواهند بود. لذا از عموم شهروندان گرامی درخواست می کنیم هر گونه سئوال و یا درخواستی از مجموعه شورا و شهرداری دارند برای ما ارسال نمایند تا در جلسات نشست خبری طرح و به همراه پاسخ آن در سایت خلخالیم منتشر گردد.

خبرنگار: جواد فرامرزی
انتشار: مسعود شیرعلی‌پور

لینک کوتاه: khalkhalimi.com/d5968

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: