شرایط آب و هوایی و بارندگی‌های مناسب خلخال در بهار موجب رویش انواع سبزی‎‎‎‎‎‎‎‎ها و علوفه‌های وحشی در دامان طبیعت خلخال شده است که برخی از آنها قابلیت خوراکی داشته و دارای خواص درمانی و غذایی هستند که در اصطلاح محلی برای کل آنها از واژه عمومی «تره» استفاده می‌شود و در بین اهالی شهرستان خلخال طرفداران زیادی دارد و بصورت خام یا پخته مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش خلخالیم،  با سرسبز شدن دامان طبیعت دسته دسته از بانوان و حتی آقایان را می‎‎‎‎‎‎‎‎‎توان در طبیعت دید که به سراغ چیدن این تره‎‎‎‎‎ها می‎‎‎‎‎روند.

این تره‎‎‎‎‎ها پس از شستشو و آب پز شدن با اضافه کردن پیاز سرخ کرده و سایر چاشنی‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها به غذایی خوشمره تبدیل می‎‎‎‎‎‎‎‎شود که به همراه ماست و سیر غذایی مرسوم این فصل در بین اهالی خلخال است.

اکثر زنان روستایی محلی با گشت و گذار در مزارع و مراتع اقدام به چیدن «تره» کرده و علاوه بر تأمین نیاز خانواده‌هایشان برای درست کردن انواع غذاهای محلی از جمله تره پلو، پته، اوماج آشی و ..... بخشی از آن را نیز برای فروش، روانه بازار می‎‎‎‎‎‎کنند.

از جمله تره‎‎‎‎‎های وحشی كه مورد استفاده اهالی قرار می‎‎‎‎‎‎گیرد، می‎‎‎‎‎‎‎‎‎توان به «كنگر»، «ايپليكجه»، «غازآياقی»، «یاغلیجا»، «توکلوجه»، «قويون قولاغی»، «قوزی قولاغی»، «یئملیک»، «امه کومه‌جی»، «خاش خاش»، «بولاق اوتی»، «يارپوز»، «چیله داغ»، «جهره قولاغی»، «قويون گوزی»، «کهلیگ اوتی» و «بوغدا تره‌سی» اشاره كرد.

 

 

http://up.khalkhalim.com/uploads/165233430947881.jpg 

 

 

 

 

 

 

گزارش: محمدعلی کریمی، سیما جلیلی
انتشار: مسعود شیرعلی‌پور

لینک کوتاه: khalkhalim.com/bdcc1

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: