در یکی دو ماه اخیر شهروندان خلخالی با ارسال تصاویر و پیام‌ها به ادمین‌های خلخالیم، از تغییر رنگ و بوی آب شرب و وجود املاح در آن ابراز نگرانی کردند و حتی کار به جایی رسید که دادستان خلخال طی مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها از وضعیت آب شرب خلخال گلایه کرد.

به گزارش خلخالیم، دادستان خلخال دهم آبان در جلسه شورای اداری خلخال گفته بود: « آب شرب شهر خلخال به علت فرسودگی شبکه آبرسانی، از لحاظ رنگ و بو دارای مشکل بوده که این مشکل باید در کمترین زمان ممکن از سوی شرکت آب وفاضلاب برطرف شود»

خبرنگار ما طی مصاحبه حضوری با ساجد جعفرزاده، مدیر امور آب و فاضلاب خلخال موضوع را پیگیر شده و سئوالاتی را که مردم از ما پرسیده بودند با وی مطرح کرد که به شرح ذیل به اطلاع مخاطبان گرامی خلخالیم می‌رسد:

 

سئوال: آیا کیفیت آب شرب خلخال درحد مطلوب است؟

 جواب: قبلا تمامی آب شرب شهروندان خلخال از منابع زیر زمینی تأمین می‎‎‎‎‎‎شد که املاح موجود در آن طعم بخصوص خودش را داشت اما از ۱۸ ماه گذشته آب شرب مورد نیاز شبکه هم از آب چاه و هم از آب‎‎‎‎‎‎‎‎‎های سطحی تامین می‎‎‎‎‎‎‎شود بطوریکه ۸۰ درصد آن مربوط به آب‌های سطحی بوده که توسط سازمان آب منطقه‎‎‎‎‎‎ای و در تصفیه خانه خلخال پس از کنترل کیفیت در آزمایشگاه‎‎‎‎‎‎‎های مجهز تهران، زنجان و تبریز جهت توزیع تحویل آب و فاضلاب خلخال می‌شود.

 

املاح آب شرب خلخال در چه حدی است؟

آب آشاميدنی خلخال از لحاظ بهداشتی كاملا سالم است ميزان املاح آب در هيچ كدام از نقاط شهر از حد مجاز بالاتر نبوده است و تاکنون هیچ مورد عدم انطباقی از سوی مرکز بهداشت خلخال که ناظر نهایی بر کیفیت می‎‎‎‎‎‎باشد، گزارش نشده است که اگر گزارشی مبنی بر عدم وجود کیفیت از سوی مرکز بهداشت به ما اعلام شود، ما باید در سریعترین زمان این آب را از مدار خارج و آب چاه‎‎‎‎‎‎‎های قبلی را وارد مدار کنیم.

 

آیا کیفیت آب در تمامی محلات خلخال یکسان و مناسب است؟

مرجع تامین آب شرب خلخال، سازمان آب منطقه‎‎‎‎‎‎‎‎ای است و امور آب و فاضلاب خلخال، آب شرب تأمین شده را با همان کیفیت در سطح شهر به صورت کاملا یکدست توزیع می‌نماید به گونه‎‎‎‎‎ای که آب شرب در هر نقطه از شهر همان آبی است که پس از ذخیره در منبع قازان‌داش به تمام نقاط شهر ارسال می‌گردد و کیفیت آب محلات خلخال یکسان است.

 

و اما در خصوص تغییرات اخیر رنگ و بوی آب شرب چه توضیحاتی دارید؟!

همانطور که گفتم آب خلخال از محل آب‌های زیرسطحی تأمین می‌شد ولی در حال حاضر بعد از افتتاح تصفیه خانه خلخال بخش عمده آب شرب خلخال از آب‌های سطحی تأمین می‌شود. در واقع در حال حاضر ما در این خصوص در دوره گذار به سر می‌بریم که با توجه به تغییر نوع آب امکان دارد تغییراتی در مزه و بوی آب توسط شهرندان احساس شود که به مرور این مشکل حل خواهد شد. ولی من این اطمینان را به اهالی خلخال می‌دهم که آب شرب شهری به لحاظ بهداشت و کیفیت هیچ مشکلی ندارد که اگر داشت قطعا با اطلاع قبلی، شهروندان را از مصرف آن منع می‌کردیم. همچنین بخشی از افت کیفیت آب به فرسودگی و استهلاک شبکه مربوط است که در برخی مناطق لوله‌ها از جنس چدن هستند و لازم است با تخصیص اعتبارات تعویض شود.

 

مشکلات تغییرات رنگ و بوی آب تا کی بطور کامل حل می‌شود؟

حدود بیست روزی است که شستشوی لوله‌های اصلی شبکه شروع شده است و تا دو هفته آینده به پایان خواهد رسید و با نظر کارشناسان پس از پایان شستشو مشکل رنگ آب که در برخی مناطق دیده شده‌است، به کل رفع خواهد شد. و در ضمن در برخی نقاط شهر که شهروندان اطلاع می‌دهند که آب از طریق لوله‌ها هدر می‌شود در واقع فلکه‌های تخلیه این لوله‌هاست که توسط عوامل اداره باز گذاشته می‌شوند تا در سریعترین زمان ممکن این آب تخلیه شود. 

مصاحبه: جواد فرامرزی
انتشار: مسعود شیرعلی‌پور

لینک کوتاه: khalkhalim.com/ec7bf

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: