شافاک یکی از برجسته‌ترین نویسندگان ترکیه می‌باشد که در سال ۱۹۷۱ میلادی به دنیا آمد. از آثار معروف او می‌توان به "تقدّس نخستین دیوانگی"، "ملّت عشق (چهل قانون عشق)" و "حرامزاده‌ی استانبول" اشاره کرد.

قصد داریم گهگاه کتابی را خدمت مخاطبان عزیز خلخالیم معرفی کنیم. بخش معرفی کتاب آماده انتشار مطالب شما مخاطبان عزیز نیز خواهد بود. برای درج مطالب خود در بخش معرفی کتاب، مطلب کوتاهی را برای معرفی نویسنده، کلیاتی از موضوع کتاب بدون اشاره به پایان کتاب های داستانی، گزیده هایی به انتخاب خود و اگر تجربه ی خاصی از کتاب دارید برای ما ارسال نمایید.

 

کتاب ملت عشق / نویسنده: الیف شافاک

شافاک یکی از برجسته‌ترین نویسندگان ترکیه می‌باشد که در سال ۱۹۷۱ میلادی به دنیا آمد. از آثار معروف او می‌توان به "تقدّس نخستین دیوانگی"، "ملّت عشق (چهل قانون عشق)" و "حرامزاده‌ی استانبول" اشاره کرد.

رمان چهل قانون عشق، که در ایران بیشتر با نام ملّت عشق شناخته می‌شود، از دو روایت موازی تشکیل شده است. روایت اول، داستان اِلا هست که درگیر ازدواج ناموفق خود بوده و در عین حال ویراستاری یک کتاب را برعهده دارد که این ویراستاری منجر به تغییرات زیادی در زندگی اِلا می‌شود. اما روایت دوم این رمان حول محور کتاب در حال ویرایش می‌چرخد. در این کتاب، شمس تبریزی زمان مرگ خود را بصورت الهام دریافت می‌کند، از این رو در پی یافتن کسی است که دانش و خرد خویش را در اختیار وی قرار دهد و آن شخص کسی نیست جز مولانا.

از این اثر فاخر، ترجمه‌های زیادی در سطح کشور موجود می‌باشد که یکی از بهترین ترجمه‌ها متعلق به ارسلان فصیحی می‌باشد. ارسلان فصیحی با انتخاب هوشمندانه، نام چهل قانون عشق را به "ملّت عشق" تغییر داد. وی نام ملّت عشق را از یکی از شعرهای مولانا برگزید که درخور همین کتاب نیز می‌باشد.

ملت عشق از همه دین‌ها جداست --- عاشقان را ملت و مذهب خداست

لعل را گر مهر نبود باک نیست --- عشق در دریای غم غمناک نیست

با این حال در ترجمه‌ی وی هم تغییراتی در متن اعمال شده و گاهی مطالبی به رمان اضافه شده است. در ادامه قسمت‌های خواندنی این رمان را به انتخاب خود برگزیده و برای شما ترجمه کرده ام.
 

"اینکه چگونه خدا را می‌بینیم، بازتاب مستقیمی از این است که خودمان را چگونه می‌بینیم. اگر نام خدا، بیشتر ترس و گناه را به ذهن می‌آورد، به این معناست که ترس و گناه در وجود ماست. اما اگر خدا را سرشار از عشق و محبت ببینیم، یعنی اینکه عشق و محبت در وجود ماست."

"پیمودن راه حق، کار دل است نه کار عقل! قلبت را راهنمای خودت کن، نه ذهنت را! با نَفسَت روبه‌رو شو، آن را به چالش بکش و در نهایت با قلبت بر آن چیره شو! آنوقت بِدان که نَفسَت تو را به معرفت الهی می‌رساند."

"عقل به آسانی خراب نمی‌شود، در حالی که عشق بدون هیچ زحمت و دردسری می‌تواند خود را ویران کند. اما به خاطر داشته باش که گنج‌ها در ویرانه‌ها پنهان هستند، پس قلب شکسته، گنج‌ها را در خود پنهان دارد."

"بیشتر مشکلات این دنیا از اشتباهات زبانی و سوتفاهم‌های ساده نشات می‌گیرند. پس بیش از حد به کلمات بها نده! وقتی در دیار عشق قدم بگذاری، زبانی که ما می‌دانیم دیگر معنایی ندارد. آن چیز که حتی در کلمات نمی‌گنجد را می‌توانی از سکوت بفهمی."

"بهشت و جهنم در همین لحظه و همین جا هستند. نگرانی از جهنم و رویاپردازی بهشت را رها کن، چرا که هر دوی آن‌ها در هر لحظه می‌توانند حاضر باشند. هر گاه که عاشق شویم و عشق بورزیم، وارد بهشت می‌شویم و هر وقت با کسی دعوا کنیم و به نفرت و حسادت آلوده شویم، مستقیم به آتش جهنم کشیده می‌شویم."

 

نویسنده: فرنام پورکاظم

انتشار: میلاد شیرعلی پور

 

لینک کوتاه: khalkhalim.com /d7aa8

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 


 

 
 
 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: