اخبار بخش شاهرود شهرستان خلخال

طمع روی و شمش آهن؛ بار دیگر برداشت کنندگان را به سمت معادن روستای کهل کشانده و موجبات ناراحتی و گلایه اهالی شریف این روستا را فراهم کرده است.

اهالی روستای کهل بخش شاهرود خلخال با ارسال متن و تصاویر زیر برای خلخالیم، خواستار رسیدگی جدی مسئولین به تخریب منابع طبیعی و محیط زیست این روستا شدند.

روستای کهل از توابع بخش شاهرود با توجه به مستندات موجود و نمونه برداری‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های انجام شده و بنابر اظهارات کارشناسان، ۳۵ تا ۶۵ درصد مواد معدنی روی، شمش آهن و مقداری نیز مواد اولیه تولید سیمان را به خود اختصاص داده است.

گزارش‎‎‎‎‎‎‎ها حاکی از آن است که در اوایل دهه ۹۰ اشخاصی به روستای مذکور روانه شده و بنابر شهادت اهالی روستای یادشده، اذعان داشتند که ما مهندسین معدن هستیم و با توجه به دارا بودن مجوزهای مربوطه قرار است در اطراف کوه این روستا کارگاه معدن بزنیم و با استقرار ماشین الات سنگین به استخراج مواد معدنی مورد نظر بپردازیم.

در اوایل کار، شرکت مذکور در محل یاد شده محدوده را به کلی تخریب و حفره‎‎‎‎‎‎ای عظیم ایجاد نمودند و این کار طی شب و روز در محل یاد شده انجام پذیرفت و سنگ‎‎‎‎‎های معدنی به باور هم روستائیان بسیار عجیب از این معدن استخراج و به استان‎‎‎‎‎‎‎‎های زنجان و گیلان فرستاده شده و بعدها گفته شد که از بندر انزلی به روسیه انتقال داده می‎‎‎‎‎‎‎‎شد.

جمعی از اهالی دو روستا پس از مدتی به فعالیت کارگاه مذکور مشکوک شده و در یک مورد حتی با ایشان به درگیری فیزیکی پرداخته و پرونده آن در دادسرای شهرستان خلخال نیز موجود می‎‎‎‎‎‎‎‎‎باشد.

پس از مدتی با دخالت کارگروه مطالبه‎‎‎‎‎‎گر منطقه شاهرود به این پرونده، دادنامه‎‎‎‎‎‎‎ای در قالب شکایت برای ایشان تنظیم گردید و پس از تحقیقات صورت گرفته و بررسی شکایات اهالی روستای کهل، کارگاه مذکور تعطیل گردید و در دادسرا شهرستان خلخال نیز محکوم شد و بنابر دستور مقام محترم قضایی تمامی ادوات و ماشین آلات کارگاه از محل مذکور تخلیه گردید.

متاسفانه پس از وقفه‎‎‎‎‎‎‎‎ای چند ساله در حال حاضر و در سال جاری مجددا یک کارگاه جدید با کارفرما و تمامی ادوات از استان زنجان در محل مذکور مستقر گردیده و ظاهرا قصد استخراج خاک و مواد معدنی در همان محدوده روستای کهل را دارند و قرار است ماشین الات بیشتری در آنجا مستقر شوند و به گفته خودشان دارای مجوز هستند.

و در همین روزهای اخیر بارها اهالی روستا شاهد پرت شدن سنگ‎‎‎‎‎های عظیمی به زمین‎‎‎‎‎‎‎های پایین دست شده‎‎‎‎‎‎‎‎اند و به این زمین‎‎‎‎‎‎‎های زراعی خسارت وارد نموده‎‎‎‎‎اند که این مسئله نیاز به پیگیری مجدد از سوی مسئولین مربوطه را دارد.

لذا از تمامی مطالبه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎گران و مردم فهیم شهرستان خلخال و بخش شاهرود و خصوصاً رسانه بزرگ خلخالیم و تمامی کسانی که از این موضوع اطلاعی دارند تقاضا داریم همانند ادوار گذشته پیگیری‎‎‎‎‎‎‎های لازم را در این خصوص اعلام داشته، تا شاهد تخریب و تاراج آگاهانه محیط زیست، زیست بوم و معادن منطقه نباشیم. 

با احترام؛

اهالی روستای تاریخی کهل

 

 

 

 

لینک کوتاه: khalkhalim.com/c22f9

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: