در منطقه ما تنها در زمان انتخابات، قهرمانان خودنمایی می‌کنند و درد و رنج شهروندان آنان را متأثر می‌کند و این خود نیازمند آسیب‌شناسی است.

http://up.khalkhalim.com/uploads/161071894673451.jpg خلخالیم، محمد رحیمی* / با داغ شدن تنور انتخابات مجلس شورای اسلامی در منطقه خلخال، فعالیت‌های کاندیدها نیز بیش از پیش به چشم می‌خورد. رجال سیاسی که ۴ سال خبری از آن‌ها نبوده و با درد منطقه و شهروندان بیگانه بودند یکباره حس مسئولیت‌پذیری و تعلق منطقه‌ای شان تحریک می‌شود و با هدف خدمتگزاری، در روستاها و نقاط مختلف شهر و در انواع مراسم ختم و هیئت‌های مذهبی حضور پیدا می‌کنند.

نمایندگان پیشین را نقد و گاها تخریب می‌کنند و از توانمندی‌ها و نفوذ اجتماعی خویش سخن می‌گویند، گویی معجزه ای در راه است و کلید این اعجاز در دستان این افراد قرار دارد، گویی قرار است این رجال به تمامی بدبختی‌ها و کاستی‌های منطقه خاتمه دهند، با انفاس مسیحایی خود روحی تازه بر جان بی روح منطقه بدمند و آینده‌ای روشن پیش روی شهروندان قرار دهند.

مساله مهمی که این رجال سیاسی و شهروندان منطقه باید بدان توجه داشته باشند این است که راه و وسیله برای خدمت به منطقه بسیار است و نمایندگی مجلس شورای اسلامی تنها یکی از این راه‌هاست. تجارب مناطق همجوار با منطقه خلخال نشان می‌دهد که بخش اعظم کارهای مهم انجام شده در آن‌ مناطق به دست بخش خصوصی توانمند و نیروهای بومی آن منطقه انجام شده است که از هیچ قدرت سیاسی برخوردار نبوده‌اند و تنها با تکیه بر توانمندی و بخاطر حس تعلق منطقه‌ای خود، خدمت بزرگی به منطقه خویش کرده‌اند و به قهرمان منطقه خود تبدیل شده‌اند. اما در منطقه ما تنها در زمان انتخابات قهرمانان خودنمایی می‌کنند و درد و رنج شهروندان آنان را متأثر می‌کند و این خود نیازمند آسیب‌شناسی است.

عامل مهم توسعه هر منطقه‌اي نیروهای انسانی آن منطقه و بالاخص الیت های آن منطقه هستند، منطقه ما نیز با وجود کاستی‌ها و نقاط ضعف بسیار بالاخص در شاخص‌های اقتصادی، از دیر باز در نیروی انسانی توانمند، سرآمد بوده است و در واقع منطقه خلخال را با نیروهای انسانی آن می‌شناسند، نیروهایی که در سطح کشور در حوزه‌های مختلف، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی کرده‌اند و در پست‌های مهم مدیریتی قابلیت‌های خود را به خوبی نشان داده‌اند. اما چرا ما از این ظرفیت نتوانسته‌ایم استفاده کنیم؟

به اعتقاد بنده نیروهای انسانی توانمند ما در سه دسته قرار دارند: دسته اول نیروهایی که با تمامی محدودیت‌ها و شرایط سخت بورکراسی اداری منطقه و انواع سنگ اندازی ها، در منطقه می‌مانند و خدمتگزاری می‌کنند، دسته دوم نیروهایی که بنا به دلایلی رغبتی به خدمت به منطقه ندارند و نسبت به توسعه منطقه بی تفاوت هستند و دسته سوم نیروهایی که قصد خدمت به منطقه را دارند اما این خدمت را تنها از کانال نمایندگی مجلس دنبال می‌کنند. کوتاه سخن اینکه منطقه خلخال به فرزندان توانمند و رشید خود نیاز دارد و دلسوزان منطقه فارغ از جریانات سیاسی و با ترجیح دادن منافع عمومی بر منافع شخصی باید قدمی برای توسعه منطقه بردارند.

*دکتر جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی

لینک کوتاه: khalkhalim.com/acd49

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: