در تقویم جهانی روزی به نام روز دختر وجود دارد که مخصوص دختر بچه‎‎‎‎‎‎‎ها می‎‎‎باشد، روز دختر در جهان در تاریخ ۱۱ اکتبر برابر با ۱۹ مهر هر سال برگزارمی‌شود، البته اگر بخواهیم دقیق‎‎‎‎‎تر بگوییم، روز جهانی دختر بچه‎‎‎‎‎‎‎ها (International Day of Girl Child).

خلخالیم / رسول اسدزاده، امروز در تقویم جهان، International Day of the Girl Child نامگذاری شده است، تعیین مناسبت‌هایی اینچنینی فلسفه‌ای دارد که بسیاری از مردم از آن غافل می‌شوند.

نامگذاری روز جهانی زن، مرد، پدران، مادران و .... بهانه‌ای است برای اشاره به حقایقی که انسان هنوز از آنها رنج می‌برد، مثلا روز جهانی دختر صرفا برای تبریک گفتن و هدیه خریدن برای فرزند دختر یا ابراز علاقه به او نیست، در دوازده ماه سال ما زمان کافی برای دوست داشتن فرزندان و والدین و نزدیکانمان و هدیه دادن به آن‎‎‎‎‎‎ها را داریم، از این گذشته جنسیت به خودی خود دلیل کافی برای جشن گرفتن نیست، مناسبت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های اینچنین برای یک هدف متعالی نامگذاری و تعیین شده‌ است.

در توضیح روز جهانی دختر اینچنین آمده :

روز جهانی دختر در پشتیبانی از فرصت‌های بیشتر برای دختران و بالا بردن آگاهی در مورد نابرابری جنسیتی که دختران در سطح جهان به دلیل جنسیتشان مواجه‌اند، برگزار می‌شود و این نابرابری شامل مواردی مانند حق دسترسی به آموزش، تغذیه، حقوق قانونی، مراقبت‌های پزشکی و محافظت در برابر تبعیض، خشونت علیه زنان، ازدواج اجباری و کودک‌همسری است.

روز جهانی دختر اشاره به مسئولیت جامعه و خصوصا والدین در توانمند سازی فرزندان دختر دارد، بنا به روند تاریخی که در اغلب کشورهای جهان وجود داشته، دختران و زنان در حاشیه قدرت و تصمیم گیری بوده‌اند و بیشتر به لحاظ جنسی و فرزندآوری مورد استفاده و در واقع سواستفاده بوده‌اند.

پس از انقلاب جنسی و صنعتی و حضور فعال زنان در اقتصاد و سیاست و تصمیم‎‎‎‎‎گیری، ضرورت اصلاح نگاه تاریخی مردسالارانه به زنان باعث تدوین و تصویب مناسبت‎‎‎‎‎‎‎‎هایی مانند روز جهان مادران، زن و دختر و ... شده است.

روز جهانی دختر صرفا روزی برای هدیه خریدن و جشن گرفتن نیست، والدین در این روز باید اعمال و افکار خودشان را بازبینی کنند از همان دوران کودکی فرزند دخترشان را جلوی آینه و سریال‎‎‎‎‎‎‎های بی محتوا میخکوب نکنند، دختر بچه را با لاک و آرایش و غیبت از خانواده همسر اُخت نکنند، در یارکشی و رقابت به فرزند دختر حیله‎‎‎‎‎گیری نیاموزند. او را نترسانند، به او القا نکنند که دنیای دختر باید محدود باشد، در ذهن او ضعیف بودن را حکاکی نکنند. جلوی چشم او زنانگی را محدود به لباس و آرایش و ظرف و ظروف نکنند. بین فرزند پسر و دخترشان تبعیض‎‎‎‎‎های احمقانه قائل نشوند.

کودک شما سی سال بعد تمام هدایای شما را فراموش خواهد کرد ولی تا ابد یادش خواهد ماند (اعتماد به نفس و آزادگی یا حس خودکم بینی و افسردگی) را از چه کسانی به یادگار دارد ....

لینک کوتاه: khalkhalim.com/ebb77

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: