در درس روش تحقیق برای سنجش افکار و نگرش‌های افراد از روش پیمایش استفاده می‌کنند اما سنجش افکار عمومی یا نظر سنجی اصول و قواعدی دارد.

خلخالیم /محمد رحیمی، با نگاهی به شیوه کار مؤسسات معتبر درباره موضوع انتخابات می‌توان دریافت که رعایت پیش شرط هایی از قبیل بی طرفی، استفاده از روش‌های آماری مناسب، حجم نمونه مناسب و انتشار دادن آن در زمان مطلوب برای افکار عمومی دارای اهمیت زیادی است.

در یک نظر سنجی معتبر جمعیت نمونه باید معرف جامعه آماری باشد. اینکه آیا جامعه آماری درست انتخاب شده است؟ از کدام تکنیک برای انتخاب حجم نمونه استفاده شده است؟ آیا تعادل جنسیتی، توزیع جغرافیایی و اجتماعی و … در نمونه‌ها در نظر گرفته شده است؟

نهاد یا مجری انجام پیمایش یا نظر سنجی مهم‌ترین شاخص اعتبار یک افکار سنجی است. چه کسی یا نهادی این نظر سنجی را انجام داده است. اعتبار یک نظر سنجی به اعتبار مجری انجام آن نظر سنجی است.

به عنوان مثال مؤسسه نظر سنجی گالوپ یک مؤسسه معتبر در سطح جهانی است که نظرسنجی هایی در جهت سنجش افکار عمومی انجام می‌دهد و با درصد خطای اندک پيش‌بينی های بسیار دقیقی انجام می‌دهد. به عنوان مثال در سال ۱۹۳۶ بر مبنای نظرسنجی هایی که انجام داد پيش‌بينی کرد که در مبارزه انتخابات ریاست جمهوری آن سال فرانکلین روزولت بر رقیبش آلفرد لاندرون پیروز خواهد شد.

زمانی که نتایج انتخابات با پیش‌بینی گالوپ همخوانی پیدا کرد، بر اعتبار گالوپ افزوده شد. همچنین در ۲ نوامبر ۲۰۰۸، قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، گالوپ نتایج یک نظرسنجی انتخاباتی را در سایت خود منتشر کرد که از ۳۱ اکتبر تا ۲ نوامبر همان سال به روش مصاحبه تلفنی انجام شده بود.

از پاسخگویان پرسیده شده بود «در انتخابات ریاست جمهوری آینده به اوباما رأی خواهید داد یا به مک کین یا هیچ کدام؟» نتایج حاکی از آن بود که ۵۳ درصد به اوباما و ۴۲ درصد به مک کین رأی خواهند داد. نتایج نهایی انتخابات که در جریان آن اوباما ۵۳ درصد و مک کین ۴۶ درصد آرا را به خود اختصاص دادند با نتایج نظرسنجی ها فاصله زیادی نداشته است.

سخن آخر اینکه رعایت اصول و تکنیک‌هایی که ذکر گردید (بی طرفی، اعتبار مجری انجام نظرسنجی، استفاده از روش مناسب، حجم نمونه مناسب و معرّف و انتشار دادن آن در زمان مناسب برای افکار عمومی دارای اهمیت زیادی است چرا که انتشار به موقع و عمومی نتایج نظر سنجی های انتخاباتی می تواند زمینه را برای برگزاری بدون تنش انتخابات فراهم سازد و از شدت پیامدهای بعد از انتخابات نیز بکاهد.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/e6f6b

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: