رییس اداره حفاظت محیط زیست خلخال گفت: اجرای طرح مدیریت جامع و معرفی اثر ملی غار یخگان خلخال با انجام نخستین اقدامات پیش‌بینی شده آغاز شد.

به گزارش خلخالیم، مهدی کسائی  روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: در راستای اجرای طرح مدیریت جامع اثر طبیعی ملی غار یخگان، تابلوهای راهنمای گردشگران و هشدار دهنده تهیه و در نقاط مورد نظر در محدوده هزار و 100 هکتاری این اثر طبیعی نصب شد.  
وی بیان کرد: تابلوها و علائم تهیه شده برای معرفی این منطقه وسیله ارتباطی مناسبی ،جهت رساندن پیام به مخاطبان محسوب می‌شود  و این تابلوها و علائم آنها، قادرند هویت بخش موضوع زیست محیطی اثر طبیعی غار یخگان واقع در منطقه شاهورد این شهرستان باشند.

کسایی اظهار کرد: پیام‌های به کار رفته در تابلوها شامل پیام‌های نوشتاری پرهیز از  تخریب محیط زیست منطقه، ممنوعیت احداث هرگونه راه و جاده، ممنوعیت شکار و صید، ممنوعیت تعلیف و چرای فاقد پروانه احشام از سوی دامداران منطقه، ممنوعیت قطع اشجار و بوته‌کنی در محدوده یک هزارو 100 هکتاری مشخص شده برای این اثر طبیعی است.

وی بیان کرد: ناحیه‌بندی محدوده اثر طبیعی ملی غار یخگان در مطالعات انجام شده مد نظر بوده و در برنامه کاربری‌های مدیریت این منطقه تعریف و ملاک عمل قرار گرفته است .

رییس اداره حفاظت محیط زیست خلخال  اضافه کرد: بر اساس شرح خدمات پیش‌بینی شده برای اثرهای طبیعی ملی، تقسیم‌بندی منطقه شامل ناحیه‌های حفاظتی سطح ۱ و ۲، ناحیه استفاده ویژه برای استقرار ساختمان اداری و پاسگاه  محیط‌بانی، ناحیه تفرج گسترده و متمرکز برای استفاده گردشگران و ناحیه سایر فعالیت‌های مجاز در مستثنیات  منطقه مد نظر خواهد بود.

وی اظهار کرد: غار یخگان که با مساحت یک هزار و ۱۰۰ هکتار در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی خلخال و ۱۴ کیلومتری روستای نمونه گردشگری ماسوله واقع شده است، از سال ۸۱ با مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور به عنوان اثر طبیعی ملی شناخته شناخته شد و در فهرست مناطق تحت مدیریت استان اردبیل ثبت شده است.

او بیان کرد : از مشخصات این غار که در سازندهای آهکی بر اثر انحلال و تشکیل اشکال فرسایشی آون و تخریب دیواره آون‌ها تشکیل شده است، می‌توان به دهانه ورودی کوچک غار اشاره کرد که به تالاری با طول ۳۶ متر، عرض ۱۵ متر و حداکثر ارتفاع حدود ۱۲ متر  منتهی می‌شود.

هوای سرد و به شدت مرطوب و نمناک داخل غار، حوضچه‌های آبی تا عمق ۵.۱ متر در ضلع شرقی، وجود بلورهای یخ به صورت قندیل و ورقه‌های نازک در قسمت‌هایی از سطوح دیواره‌های سقف از دیگر مشخصه‌های این اثر طبیعی ملی است.

وی گفت: محدوده اثر طبیعی غاریخگان در منتهی علیه جنوب شرقی شهرستان خلخال ، در ضلع جنوب غربی رشته کوه ماسوله داغ و در ارتفاع 2 هزارو 350  متری از سطح دریا قرار داشته و وجه تسمیه آن وجود خاصیت تشکیل یخ در بخشی از فضای درونی غارمی باشد.

لینک کوتاه:  khalkhalim.com/d693b

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: