مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال بزرگترین ظرفیت جانوری ،گیاهی ،طبیعت‌گردی و گردشگری در جنوب این استان است.

به گزارش خلخالیم، سعید شهند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: منطقه حفاظت شده آق‌داغ با وسعت ۸۸ هزار هکتارو با برخورداری از تنوع بالای جانوری و گیاهی از جمله مناطق دارای گونه‌های حیات وحش نادر از جمله پلنگ و سایر حیوانات وحشی است.

وی اظهارداشت: با اجرای طرح ملی مدیریت مناطق حفاظت شده استان اردبیل از جمله منطقه حفاظت شده آق‌داغ اقدامات حفاظتی و حراستی حیات وحش این منطقه افزایش یافته و نتیجه تلاش‌های صورت گرفته افزایش گونه نسل در معرض انقراض پلنگ ایرانی در این منطقه بواسطه افزایش جمعیت کل و بز کوهی به عنوان خوراک این حیوان وحشی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: کوه آق‌داغ به عنوان دومین قله مرتفع استان اردبیل علاوه بر تنوع جانوری و گیاهی منحصر بفرد دارای جاذبه‌های زبیای طبیعی و  ظرفیت‌های طبیعت‌گردی بوده که این امر بر اهمیت این منطقه افزوده و تلاش محیط‌بانان خلخال در حفظ و حراست از منطقه قابل تقدیر است.

وی با تاکید براینکه ایجاد محدودیت صرف به بهانه اجرای قوانین سخت‌گیرانه برای اهالی ساکن در زیستگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده استان نمی‌تواند راهکار منطقی برای حفاظت از این مناطق باشد، اظهارداشت: ایجاد تعامل دوجانبه بین مردم و محیط‌بانان منطقه موجب افزایش سطح مراقبت از مناطق تحت مدیریت و همکاری اهالی ساکن در این مناطق با تشکیلات محیط زیست شده است.

شهند اظهارداشت:با توجه به خواسته اهالی ساکن این مناطق و فراهم کردن شرایط زیستی مناسب برای آنها همه این اهالی خود حافظ منافع محیط زیست و حیات وحش منطقه می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه این اداره کل هرگز مخالف توسعه اقتصادی مناطق حفاظت شده نیست، افزود: با اقدامات اخیر در منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال ضمن تلاش برای حفظ محیط زیست حیات وحش و افزایش آمار جمعیتی وحوش منطقه خواسته اهالی ساکن در داخل و جوار این منطقه را به نوعی برآورده کرده‌ایم.

او گفت: افزایش تعامل مردم با محیط زیست منطقه موجب کاهش سطح اختلافات بین مردم و محیط زیست و همچنین پایین آمدن سطح تخلفات مربوط به تصرف اراضی ملی و یا اقدام به ایجاد ساخت و ساز در مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت این اداره کل شده است.

وی تشریح کرد: امسال بیشترین تعداد حوادث آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده آق‌داغ و بواسطه وفور علوفه در منطقه اتفاق افتاده ولی با تلاش محیط‌بانان و همکاری خوب مردم در اطفای حریق ،همه اتفاقات آتش‌سوزی بموقع مهار و کمترین آسیب ممکن به مناطق آتش گرفته وارد شده است.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل افزود: با همت محیط‌بانان خلخال از شکار گونه‌های مهم جانوری منطقه جلوگیری شده و همکاری فرمانداری خلخال با اداره محیط زیست و تعامل گسترده در اجرای برنامه‌های زیست محیطی استان اردبیل سبب کسب رتبه برتر این شهرستان در بین شهرستان‌های استان شده است.

او از انتشار فراخوان برگزاری بیست و دومین همایش ملی واحدهای صنعتی، خدماتی و معدنی سبز خبر داد و گفت: انتخاب واحدهای سبز با هدف نهادینه کردن رابطه بخش صنعت و خدمات با حفظ محیط زیست، ایجاد نگرش زیست محیطی در بین صاحبان صنایع و خدمات، ایجاد فضا برای تبادل تجربیات و دستاوردهای زیست محیطی واحدها و ارتقای و گسترش فرهنگ زیست محیطی به فناوری‌های زیست محیطی و فرآیند تولید پاک از اهدف مهم این همایش است.

لینک کوتاه: khalkhalim.com/ec39d

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: