افزایش بی رویه تعداد سگ‌های ولگرد و بدون صاحب نه تنها مشکلاتی را برای شهروندان داخل شهرها رقم زده است، محیط زیست اطراف شهرها و حیات وحش کشور را نیز به شدت تحت الشعاع قرار داده است، طوریکه بیم آن می‌رود در آینده نزدیک نسل بشر را نیز با چالش اساسی روبرو کند، پس لازم است تا دیر نشده است بصورت جدی و فارغ از هر گونه رفتار احساسی، مورد بررسی قرار گرفته و چاره‌اندیشی شود.

خلخالیم، میلاد شیرعلی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎پور/ تقریبا روزی نیست که پیغامی یا عکسی از شهروندان گرامی با موضوع جولان سگ‌های ولگرد در سطح شهر به دستمان نرسد! اما چاره چیست؟

1- جمعیت سگ‎‎‎‎‎‎‎‎ها فاجعه بار است؛

طبق نظر کارشناسان محیط زیست، جمعیت سگ‎‎‎‎‎‎های ولگرد داخل و حاشیه شهرها در ایران از حد اورژانسی خود گذشته و برای این معضل باید به سرعت راهکارهایی اعمال شود و این یعنی چاره‎‎‎‎‎‎‎‎ای جز از بین بردن یا جمع آوری سگ‎‎‎‎‎های ولگرد نیست. با این حال این کار هم با اعتراض شدید گروه‎‎‎‎‎های به ظاهر طرفدار حقوق حیوانات و هجمه‎‎‎‎‎‎های شدید رسانه‎‎‎‎‎‎‎ای مواجه می‎‎‎‎‎‎شود.

2- سگ‎‎‎‎‎‎ها جزئی از طبیعت و محیط زیست کشور نیستند؛

سگ‎‎‎‎‎ها حاصل دخالت و دست درازی انسان در جهان هستی می‎‎‎‎‎‎باشند و جزئی از طبیعت و محیط زیست کشور نیستند و وقتی بطور غیرقابل کنترلی زاد و ولد و تولید مثل می‌کنند و بدون صاحب و در گله‌های تعداد بالا در شهرها یا طبیعت و محیط زیست اطراف شهرها رها می شوند، توازن زیست محیطی کل منطقه را به هم می‌زنند و در حال حاضر تبدیل به یکی از معضلات زیست محیطی شده اند و سایر گونه‌های جانوران وحشی و بومی مناطق مختلف ایران را با خطر جدی مواجه نموده‌اند. یکی از بیشترین دلایل مرگ یوزپلنگ‎‎‎‎‎‎‎‎های ایرانی در سال‎‎‎‎‎‎های گذشته، حمله سگ‎‎‎‎‎های ولگرد حاشیه شهرها و روستاها بوده و البته پلنگ‎‎‎‎‎‎ها، گرگ‌ها، آهوها، روباه‌ها، خرگوش‎‎‎‎‎ها و سایر حیوانات بومی محیط زیست کشور هم آسیب کمتری از این بلا ندیده‎‎‎‎‎‎اند.

3- سگ گرسنه کم زاد و ولد می‎‎‎‎‎‎کند و سگ سیر زیاد؛

سگ‌ها همچون همه حیوانات بصورت غریزی وقتی غذای کافی در اختیار داشته باشند، زاد و ولد بیشتری می‌کنند و در این بین غذا دادن به سگ‌های ولگرد به نوعی باعث افزایش منابع غذایی و افزایش روزافزون تعداد سگ‌های ولگرد بی صاحبی می‌شود که در شرایط نامساعد رشد می‌کنند. متاسفانه غذا دادن به سگ‌های ولگرد توسط برخی گروه‎‎‎‎‎‎‎های به ظاهر طرفدار حیوانات تشویق و برنامه‎‎‎‎‎ریزی می‌شود در حالیکه غذا ندادن به سگ‎‎‎‎‎های ولگرد اولین و مهمترین قدم در راه کنترل جمعیت این حیوانات است.
لازم به ذکر است غذا دهی به سگ‎‎‎‎‎‎های ولگرد بدون پلاک در اکثر کشورهای دنیا جرم بوده و جریمه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های سنگین دارد.

4- مدیریت پسماند و زباله اصلی ترین راه حل این مشکل؛

مدیریت زباله و پسماندهای خانگی و شهری بزرگترین راه حل کاهش جمعیت و جولان سگ‎‎‎‎‎ها در مناطق مسکونی است، تا زمانی که شهرداری‎‎‎‎‎‎ها اقدامات اساسی برای تهیه سطل‎‎‎‎‎‎‎‎های استاندارد زباله و جمع آوری به موقع در تمام سطح شهر نکنند، تا زمانی که شهروندان زباله‎‎‎‎‎‎هایشان را فقط داخل سطل‎‎‎‎‎‎‎‎های فلزی زباله نریزند، این مشکل حل شدنی نیست و زباله‎‎‎‎‎‎‎ها منابع غذایی مناسبی برای سگ‌سانان هستند و باعث ورود انواع سگ، گرگ و روباه به داخل شهرها می‎‎‎‎‎‎‎شوند.

5- سگ بعد از پشه و مار، سومین حیوان قاتل انسان است!

متاسفانه در سال‎‎‎‎‎‎های گذشته خبرهای دردناکی از حمله سگ‎‎‎‎‎های ولگرد به شهروندانی که منجر به جراحت و فوتشان شده، از شهرهای مختلف به گوش می‎‎‎‎‎‎رسد و این در حالی است که دو دسته از این اخبار سوء استفاده می‎‎‎‎‎‎‎‎‎کنند؛ یکی مخالفان سنتی رفاقت سگ و انسان و دوم گروه‎‎‎‎‎‎های به ظاهر طرفدار حقوق حیوانات که می‎‎‎‎‎‎‎‎‎خواهند با سیاسی جلوه دادن این اخبار، ترحم مردم را نسبت به سگ‎‎‎‎‎‎‎ها جلب کنند!! در این مقوله باید با دید منطقی به مسأله نگاه کنیم و نه از این طرف بام و نه از آن طرف بام نیافتیم. در حالیکه باید به سگ بعنوان یک حیوان و جاندار که حق حیات دارد نگاه کنیم، از طرف دیگر باید تبعات مختلف عدم کنترل جمعیت این حیوانات و رها کردن سگ‌های ولگرد در شهرها و حاشیه شهرها را که در حال حاضر با زاد و ولد مضاعف آنها در حال تبدیل شدن به بزرگترین معضل زیست محیطی طبیعت ایران شده است را در نظر بگیریم و در سریعترین زمان ممکن و تا دیر نشده است دنبال راه حل باشیم. بسیاری از کنش گران و فعالان واقعی محیط زیست چند سالی است که در این خصوص هشدار می‌دهند و لازم است همه ما در خصوص این معضل و مشکل اساسی بیش از پیش آگاه باشیم و منطقی رفتار کنیم.

سخن آخر:
با کمی جستجو در اینترنت می‎‎‎‎‎‎توانید صحت و سقم ادعاهای مطرح شده را بسنجید. منطقی باشیم و احساسی عمل نکنیم، وضعیت جمعیت سگ‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها به یکی از بزرگترین بحران‎‎‎‎‎‎های محیط زیستی کشور تبدیل شده.
از غذا دادن به سگ‎‎‎‎‎‎‎‎های ولگرد به شدت پرهیز کنیم. زباله‎‎‎‎‎‎‎ها را حتما در باکس‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مخصوص زباله بریزیم و برنامه زمانی جمع آوری زباله از سطح شهر، هم از طرف شهروندان و هم از شهرداری‌ها باید به دقت رعایت شود.

یادداشت: میلاد شیرعلی‌پور
انتشار: مسعود شیرعلی‌پور

لینک کوتاه: khalkhalim.com/ea806

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

نظرات (0)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: