جولان سگ‌های ولگرد، هر از چند گاهی بعنوان یکی از مشکلات شهروندان بویژه در ماه‌های سرد سال مطرح می‌شود که اخیرا با خودنمایی گله‌ای آن‎‎‎‎‎ها در خیابان‎‎‎‎‎‎‎‎های خلخال نگرانی‌ مردم، افزایش یافته است.

  به گزارش خلخالیم،  هرچند بر اساس قوانین، ساماندهی و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است اما با توجه به هزینه‌های بالا، این ساماندهی آن‌گونه که باید اجرایی نشده یا اگر اقدامی هم صورت گرفته در کاهش جولان این حیوان در سطح معابر و خیابان‌ها تأثیرگذار نبوده است.

این روز‌ها به هرگوشه و کناری از شهر که بنگرید تعدادی سگ ولگرد که به صورت گروهی و گاهی تکی در حال جولان دادن هستند روبرو می‌شوید، دیدن صحنه‌هایی از روی آوردن این حیوانات به سطل‌ها و کیسه‌های زباله برای پیدا کردن غذا به چشم می‌بینیم و دیدن این صحنه‌ها سبب نارضایتی و شکایت شهروندان از این وضعیت شده است.

عده‌ای خواستار جمع‌آوری اصولی این سگ‌ها از سطح شهر هستند تا با ایجاد مراکز نگهداری از سگ‌های بی‌پناه، مردم نیز از گزند این حیوانات در امان بمانند.

به نظر می‌رسد اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدامی که باید برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های شهری انجام داد، مدیریت پسماند است زیرا هنگامی که غذا به‌راحتی از طریق پسماندها در اختیار این نوع از حیوانات قرار می‌گیرد میزان تولیدمثل آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

مرحله دوم پس از مدیریت پسماند و عدم غذارسانی به سگ‌ها، مدیریت سگ‌های صاحب‌دار به‌ویژه سگ‌های گله است و پس از اجرای این راهکارها و کنترل جمعیت سگ‌ها، باید به سراغ راه‌حل‌های حذف فیزیکی مثل عقیم‌سازی رفت.

بدون ‏شک مدیریت درست و علمی بدون سوار شدن بر موج احساسات کمک می‌کند تا در آینده جمعیت سگ‌ها در محیط‌های شهری که هم برای انسان و هم برای خود سگ‌ها مناسب نیست کنترل شود.

نویسنده: سیما جلیلی

لینک کوتاه: khalkhalim.com/c43d5

 

 

اینجـــــــا تبلیغات کنید و در تمامــــــی صفحات دیده شوید

 

 

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (1)

امتیاز 0 خارج از 5 بر اساس 0 رای
This comment was minimized by the moderator on the site

باسلام، یکی از دلایل افزایش تعداد این سگهای ولگرد در سطح شهر افزایش پرورش سگها به صورت غیر مجاز برای فروش هست، به نظر بنده بهتره جلوی اینکار گرفته بشه. بسیاری از پرورش دهندگان سگ متاسفانه از این حیوانات برای انواع مسابقات و دعوای بین سگها و شرط بندیها استفاده میکنن و شنیده میشه که سودی خوبی هم میکنن با اینکار. خیلی از همین افراد که از سگها سواستفاده میکنن ادعای طرفدار محیط زیست هم دارن.

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

  1. ارسال نظر بعنوان یک مهمان
Rate this post:
0 کاراکتر ها
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید
برچسب ها: